١٢.٨.٢٧

Kemerdekaan Dalam Menulis Blog

Memiliki blog yang banyak dibaca dan dikomen mempunyai kelebihan & kekurangan.

Kelebihan –

1- mendapatkan input dari ramai orang dengan latar belakang yang pelbagai.Malah kekadang ruang komentar di blog ini jauh lebih bermanfaat daripada isi tulisan saya sendiri.

2- Mendapat idea bermanfaat seperti komentar maupun email pribadi(tidak temasuk saya) yang menjadi inspirasi untuk tulisan-tulisan selanjutnya. Ini adalah hal yang sangat berharga .

Keburukan –
1- Tidak sedikit input yang bernada negatif. Yang saya maksud bukan komentar-komentar yang berbeza pendapat dengan tulisan saya. Juga bukan hate comment atau hate email yang biasanya tidak saya tanggapi, atau dalam situasi tertentu menjadi ‘hiburan’ tersendiri.
Yang saya maksud adalah komentar-komentar seperti berikut ini.
• Bahwa tulisan saya tidak cukup penting atau tidak berguna baginya.
• Bahwa saya terlalu banyak menulis tulisan pada topik tertentu.
• Bahwa saya tidak menulis tulisan bertopik tertentu.
• Bahwa tulisan di blog lain lebih bermutu daripada tulisan di blog saya.


Komentar-komentar semacam itu dapat dengan mudah meruntuhkan semangat untuk menulis blog, terutama penulis blog yang masih belum berpengalaman. Bagi para penulis komentar, saya sarankan untuk tidak memberi komentar seperti itu, di blog ini maupun di blog lain. Jika anda tidak menyukai tulisan tertentu, anda tidak perlu repot-repot untuk membacanya dan bahkan mengomennya. Jika tidak menyukai blog tertentu secara keseluruhan, silakan hapus blog tersebut dari program pembaca RSS anda, bye bye, we won’t miss you. Tidak ada yang memaksa anda untuk membaca blog tertentu, dan tidak ada yang memaksa anda untuk memberi komen. Lebih baik tidak berkomentar sama sekali daripada membuat komen yang meruntuhkan semangat untuk menulis blog.

artikel asal yang lengkap sepenuhnya berbahasa Indonesia terdapat sini

هناك ٤ تعليقات:

غير معرف يقول...

tanda amaran itu semacam kita kena letak utk pastikan ia mengingatkan org berhati2....bahawa yg sedang ditatap ini adalah BLOG. Soalnya, apakah kita ni penembak curi juga?

----Naim---

غير معرف يقول...

Kita memang penembak curi kerana tidak mendedahkan identiti sebenar. Dengan segala macam undang2 drakonian tidak memungkinkan kita mendedahkan identiti sebenar.
bagaimanapun kita tetap akan ditanggungjawab di akhirat nanti. wallahua'lam

p/s: dengar cite MSO telah letak jwtn dlm parti. Apa citenya? try call takde kat office pun...

joe

غير معرف يقول...

entahlah MSo tu pun tertekan jugak kut? pak dia kuat Biru....

-Naim-

KakNi يقول...

Rajin betul Joe Penang ni dok baca blog indonesia no... Sy ni blog yg dlm list pun susah nak ziarah.

P/s kalau saya asyik dok ngomel psl kerja sy dkt blog, org boring dak dok baca? Itu masalah no. 1 sy skrg, no. 2 masalah duit.