12.5.28

Blog akan bercuti lagi...

Mulai esok blog ini akan bercuti selama seminggu setengah iaitu hingga habis cuti sekolah. Esok hingga hujung minggu ni aku akan berada di rumah mertuaku di Baling. Lusa adik iparku akan menamatkan zaman keterunaannya..

Minggu depan aku akan bercuti selama seminggu ke Tg Malim.4-5 jam perjalan ikut jalan lama. Alang2 aku balik ke rumah mak aku lajaklah terus selama seminggu. Rumah kak sulung aku kat Sungkai, mak aku kat Sg Behrang, kak kedua aku kat Tg Malim, sepupuku di Bukit Beruntung & abg iparku di Bangi. Fuh! Jalan sakan. Duit pun sakan habih la... hu3

link silam
blog menyepi

11.5.28

Renungan IV

Hidup yang hanya memikirkan kecantikan diri, adalah falsafah hidup burung merak. Cantiknya lebih, manfaatnya tidak setara. Daging tidak dimakan, burung lain enggan berkawan. Terbang tak setinggi mana, lagaknya mendabik dada. Merak hanya ada kecantikan yang dimodal untuk dibanggakan… jika harga diri merak adalah pada cantiknya semata, apakah harga diri seorang insan juga bergantung kepada paras rupanya? Insan lebih mulia dari itu…

Artikel penuh boleh didapati di sini

tambahan
Renungan I, II dan III

7.5.28

Mari mengira

Dengan kenaikan gaji kakitangan awam, kerajaan terpaksa menyediakan tambahan sebanyak 4 bilion untuk tahun(6 bulan) ini atau 8 bilion untuk tahun depan. Banyaknya. Tapi hanya 1.02 juta rakyat(kakitangan awam) yang merasainya secara langsung. Bagaimana kita hendaklah 23 juta penduduk Malaysia semuanya merasai secara terus? Jika kerajaan menggunakan 8 bilion wang tersebut untuk subsidi minyak maka

- semua lapisan masyarakat dapat merasainya. Maka inflasi akan berkurangan kerana kurangnya pesta naik harga kerana minyak naik(semua barang guna minyak)
- kroni2 BN akan kelaparan kerana tak dapat projek
- kecurian(curi kabel telefon, kepala paip besi dll) akan berkurangan kerana desakan akibat kos sara hidup tinggi dapat diminimumkan. Maka masyarakat akan lebih aman.
- wang yg dapat dijimatkan boleh digunakan untuk tabungan atau perkara2 berfaedah rakyat jelata. Cthnya.

sekian nukilan dari rakyat yg buta ekonomi. Bukan bakal lulusan pakar ekonomi.

p/s; Pakar ekonomi kita boleh jawab ka?

update 28/5/07
cik akira ada mengulas isu yang saya timbulkan. Silalah ke entry ini di blog beliau(ramai peminat betui anak dara Jawa Johor ni..).

p/s:
untuk Cik Akira
- saya tak belajar ekonomi detail cam cik. Paling tinggi saya pernah belajar ialah subjek ekonomi form 6(2 bulan je...) & Ekonomi Asas masa diploma dulu je. Mana nak setanding dengan bakal grad economist kan?

bacaan tambahan
1. Sepatutnya turut turunkan harga barangan asas, bahan api. Bagi saya tajuk ini sepatut diselitkan perkataan "juga" antara turut dan turunkan pada tajuk artikel ni..

2. Mana Lebih Baik : Boikot Barang atau Boikot Kerajaan?

4.5.28

Gaji naik...

Confirm dah pekerja gomen dapat kenaikan gaji antara 7.5% ke 35%. Aku dapatlah increament 25%. Alhamdulillah. Dengan kenaikan petrol, tepung dan segala macam mak nenek barangan, kenaikan ini amatlah membantu. Elaun cola plak naik 100%. Sujud syukur.

Insya Allah sebahagian increament tu aku tambahkan sebagai deposit tetap ke akaun ibu aku.Mungkin tak terlewat untuk dijadikan sebagai hadiah hari ibu yang lalu. Tambahkan kepada ansuran kereta dll lagi

soalan:
- Apa insentif yang kerajaan akan bagi kepada pekerja swasta? Kepada penanam anggur(pengganggur) camna plak?
- Adakah pelbagai insentif kepada rakyat(juga pembayar cukai) akan ditarik balik dalam budget 2008 nanti? Moga ini tak berlaku.
- Adakah aku akan mengundi BN(Umno kat DUN/Parlimen aku la ni) dalam PRU12? Jangan harap! Cuma aku sebagai kuli gomen akan menjalankan tugas lebih gigih, insya Allah

Gambaran dosa mengumpat..

Jangan nanti terjebak pada kejahatan lisan yang diterjemahkan oleh tangan, pada menyatakan perkara yang sia-sia, apatah lagi yang mengundang dosa. Lihat sahaja video klip di bawah:



Loadhttp://ing...


movie & artikel asal terdapat di sini

p/s:
- setahu aku movie kat youtube ni takleh download. Tapi kat saifulIslam ni bleh plak download.Nak kata pasai aku guna Ubuntu dak gak. Member aku yg guna WinXp pun bleh download. apsal ye?

- patutnya video ni bleh tgk kat web aku. Tapi tak bleh pun. Padahal aku copy 100% script dr saifulislam. Apsal tak leh?

27.4.28

Kesedihan menjelang Hari Guru

Apakah perlu kita menyambut hari guru 2 hari lagi dengan tersiarnya berita ini? Mangsa yg masih bujang, sanggup menabur bakti di bumi orang. Ibu bapanya yg tentunya berat hati merelakan anak dara mereka merantau jauh di seberang. Mampukah kita menghadapi musibah ini jika kita ditakdirkan menjadi ibu bapanya? Cukupkah sekadar kita melahirkan simpati?

Cukuplah dengan pembunuhan, zina & bermacam2 gejala sosial yg semakin teruk. Kembalilah kepada fitrah. Marilah kita kembali kepada hukum ilahi. Terapkan suasana islam di rumah & masyarakat. Undilah nanti parti yg berjanji akan menegakkan hukum Allah.

Insya Allah. Moga Allah menilai amalan kita yg tak seberapa ini sebagai pahala di akhirat. Amin.

Semoga allahyarhamah Anizah Othman digolongkan sebagai hambanya yg mati syahid pada jalan Allah. Amin. Al-fatihah.

Sejak bila aku tak sokong UMNO ?

Silalah baca di sini

Hari Ibu II

Terpahat dibenakku dua hadith yang menjadi peringatan dalam khutbah Jumaat di Masjid INTAN kelmarin.

Seorang sahabat menggendung ibunya dari Medinah ke Makkah untuk mengerjakan haji. Apabila ditanya kepada Rasulullahi sollahu 'alaihi wassalam tentang apakah ini membalas jasa-jasa ibunya kepadanya, Rasulullahi sollahu 'alaihi wassalam menjawab;

"Tidak! Tak memadai untuk membalas meskipun setitik susu dari ibumu."


Seorang yang lain pula mengadu kepada Rasulullahi sollahu 'alaihi wassalam, bahawa ibunya memalukannya serta isterinya dengan meminta-minta bantuan tanpa batasan. Rasulullahi sollahu 'alaihi wassalam pula menjawab:

"Apakah ibumu tak malu membawamu kemana-mana dalam keadaan perutnya memboyot selama 9 bulan?
Adakah ibumu tak malu menyusukan kamu dalam apa keadaan sekalipun apakala kamu merengek-rengek kelaparan?
Adakah kamu pula tak malu dikeluarkan ke dunia melalui kemaluan ibumu?"



Oh Che', begitulah pengorbananmu dan maafkan daku kerana sering berkata 'uuh' kepadamu dulu.

Allahummaghfirli waliwalidayya, warhamhuma kamaa rabbayaanii shogiira.
Allahummaghfirli waliwalidayya, warhamhuma kamaa rabbayaanii shogiira.
Allahummaghfirli waliwalidayya, warhamhuma kamaa rabbayaanii shogiira.

(Ya Allah ampunilah daku dan rahmati dan belas kasihanilah kedua ibu bapaku sebagaimana belas kasihannya mereka kepadaku sewaktu kecil-kecilku dulu.)



Nota:

Che' adalah panggilan sesetengah orang Kelantan dan Terengganu kepada ibu.

artikel asal terdapat di sini.

24.4.28

Sempena Hari Ibu..

Perjalanan terakhir mak

Apabila isteri, Siti Hawa Samsam, mengejutkan saya jam 5.20 pagi, Sabtu, 1 Mei 1999, saya rasa ia hanya untuk mengingatkan waktu Subuh telah dekat. Tetapi melihatkan raut mukanya yang pucat, matanya yang berair, bibirnya terketar-ketar, jantung saya berdegup kencang. Saya hanya menunggu, seperti seorang pesalah menanti hukuman.


"Mak ...," katanya terputus-putus. "Liza telefon tadi ... mak dah tak ada, bang."

Sepi. Pilu. Sebak. Bagaikan segala pergerakan terhenti. Saya hanya mampu menarik nafas, cuba mententeramkan diri. Tidak perlu lagi saya bertanya, apa sakit mak, bila mak meninggal, di mana mak menghembuskan nafas terakhir. Segala persoalan bertukar menjadi jawapan. Yang penting, mak sudah tak ada.

Kosong sekeliling

Saya terpaku di katil hampir lima minit, memandang kosong sekeliling. Terbayang wajah kudus mak, bicara manja mak, nasihat bermakna mak, kelembutan tangan mak, syahdu suara mak mengaji al-Quran, tekunnya mak menjagaku hampir sebulan ketika sakit, gelisahnya mak bila diberitahu SB selalu menganggu kehidupanku, dan sepinya dunia yang terasa menghimpit dan menggigit.

Terdengar isteri sibuk mengejutkan anak-anak. Yang kecil, Umar Mukhtar merengek. Selepas menyusun kembali tarikan nafas, saya turut membangunkan anak-anak lain. Luqman Hakim kebingungan bila diminta cepat bersiap balik kampung: "Buat apa balik kampung. Abang nak periksa besok."

Adiknya, Nurul Syafiqah dan Ikmal Syafiq, mengeliat kiri dan kanan, maklumlah, malam tadi mereka tidur selepas 12 tengah malam.

Tanpa menunggu anak-anak bangun, saya ke bilik air. Di samping wajah ibu memenuhi ruang rumah, sekilas ingatan buat bapa, yang meninggal dunia hampir 20 tahun lalu, menyentuh kalbu. Pandangan tertumpu kerusi di anjung rumah, tempat mak selalu berehat dan berbual mesra denganku bila datang KL.

Kesedihan rupanya cukup menyakitkan.

Lemas dan sesak

Pancuran air panas tidak dapat menghilangkan kedinginan Subuh. Siramannya hanya dari dada ke bawah. Jika bermula dari kepala, terasa lemas dan sesak. Semasa membentang sejadah, sebak di dada memuncak.

Pipiku panas menahan larian air mata. Di bilik sembahyang itulah mak selalu mengurut badanku sambil bercerita pahit manis kisah silam dan gelagat cucu-cucunya di kampung, memicit kepalaku sambil mengingatkan pantang larang sakit yang kutanggung.

Selalunya bila mak datang, mak akan 'melaporkan' segala perkembangan di kampung, siapa yang akan naik haji, siapa yang berkahwin, siapa yang meninggal, apa khabar saudara di kampung, sihatkah Teh, Tok Su, Tok Jam, Wa, Pak Su.

Sambil berteleku memohon doa, kurasakan perjalanan hidup ini terlalu singkat. Baru beberapa minggu lalu, mak ceria bersama cucu-cucunya, bergembira bersama menantunya, langsung tidak menampakkan sebarang penyakit serius yang ditanggungnya.

Usah terlewat membalas jasa ibu bapa


Sejak Umar lahir enam bulan lalu, sudah empat kali mak ke KL, menguruskan isteriku, menemaniku di hospital, dan kali terakhir "nak tengok rumah baru Mad (panggilan untuk diriku)".

Selepas pak meninggal, saya selalu menghayati kata-kata nasihat yang cukup bermakna: "Selalunya, apabila kita teringat untuk membalas jasa ibu dan ayah, kita sudah terlewat."

Saya genggam sungguh-sungguh tuntutan di sebaliknya. Janganlah ada apa-apa tindakan dan kata-kata yang boleh menumpahkan air mata mak. Berbaktilah semasa mereka masih segar bugar, jangan ditunggu lagi. Menunggu bermakna kita pasti terlewat, percayalah.

Mak mungkin tak tahu banyak tentang pergolakan semasa, tetapi maklah yang menjadi pendorong dan sumber inspirasi selama ini. Bermula selepas dipecat UTM, ditangkap ISA, disusahkan kerjaku sebagai penulis, mak amat memahami perasaan dan kehendak anak kelimanya ini.

Kedegilanku untuk terus mencabar, sejak zaman kampus, mungkin menggusarkannya tetapi sedikitpun tidak pernah dihalangnya, dan saya langsung tidak merasakan mak tidak selesa dengan apa yang saya lakukan.

Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kampung Raja, Kubang Pasu, cukup lama dan panjang sekali.

Sebelum bertolak, isteri sempat membisikkan, "inilah saatnya yang paling takut ditempuh, pulang ke kampung, tanpa mak yang menunggu ... akhirnya detik itu datang juga."

Wajah mak di mana-mana

Melalui lebuh raya, pandangan dilemparkan di kejauhan mencari makna sisa-sisa hidup di sebalik wajah mak yang melintas di mana-mana.

Abang sulungku, Dinsman, rupanya masih belum tiba, ketika kami sampai. Dia dalam perjalanan dari Kota Bharu. Kak Ton, Kak Na, Bang Ludin, Adik Ishak menyimpan kesedihan. Alhamdulillah, mereka di sisi mak ketika mak nazak, kesempatan paling bermakna buat seorang anak.

Sambil menahan air mata, wajah syahdu mak kukucup:"Semoga Allah mengasihinya, sebagaimana mak mengasihiku di masa aku kecil hinggalah ke detik ini."

Buat pembaca, mohon maaf kerana catatan ini terlalu bersifat peribadi.

Al-Fatihah buat Aishah Megat Hamzah.

* Tulisan ini disiarkan pertama kalinya oleh majalah Detik keluaran 15 Mei 1999 (yang kemudiannya diharamkan KDN). Beberapa nama yang disebutkan dalam artikel ini seperti puteriku, Nurul Syafiqah; nenek, Tok Jam; nenek saudara, Tok Su; dan mak saudara, Wa, juga telah meninggal dunia.

artikel asal terdapat di sini