14.9.28

Nak jadi jutawan


Kalau takde aral, insya Allah orang tua aku akan jadi jutawan. Berita mengenainya ada tersiar di UM , mstar & BH(satu minggu sahaja). Aku tak harap sesen pun duit RM1.3 juta tu. Harapan aku:-

- Ayahku akan menggunakan duit tersebut pada jalan kebajikan. Pi haji, perbaik rumah, tolong orang miskin dll

- peneroka Felda takkan tertipu lagi seperti Felda Sg Buaya & Labu Sendayan

- jangan yg turut terbabit dalam penipuan ialah anak peneroka sendiri & pemimpin setempat(UMNO).

Moga Allah memberkati semua peneroka Sungai Behrang. Amin

Isu Nurin Jazlin

Kesudahan kesnya telahpun diketahui. Marilah kita

- Mendesak Polis & Kementerian Kebajikan & Masyarakat tidak mendakwa ibu bapa arwah cuai. Cukuplah kepergiannya ke hadrat Ilahi sebagai ujian.

- Mendesak Polis mencari pembunuhnya sampai ke lubang cacing. Kalau payah sangat nak carik bukti kukuh mensabit pembunuhnya cari alasan menembak 2 butir peluru hidup kepada pembunuhnya. Macam kes Batu Burok.

- mendesak SB2(siput babi) yg bertugas siang malam memantau aktiviti pembangkang diberikan tugas mencari maklumat tentang pembunuh Nurin. Habih ditangkap pembunuh Nurin, silakan pantau kembali aktiviti pembangkang.

- mendesak akhbar yg menyiarkan berita Ayah Nurin berhutang dengan Along meminta maaf terbuka kepada orang ramai. Jika tidak akhbar itu akan disaman.

- mendesak hukuman hudud(qisas & takzir) dilaksanakan kepada pembunuh/perogol yg beragama islam. Laksanakan hukuman tersebut di khalayak.

Tak bolehkah kita melakukanya?

Al- Fatihah buat adik Nurin. Moga kamu berada di dalam syurga. Amin

9.9.28

Yang leceh kat Bazar Ramadhan


Tak kata semua peniaga. Berdasarkan pengalaman aku dan member2 tahun ni. Kebanyakannya

- meniaga asal nampak rupa fizikal udah. Basi atau takde rasa nasib la ko yg membelinya

- 4 biji popia basah berharga RM2 ringgit di PB? Kat BB cuma RM2 je. Dah la nak amik 2 biji tak bagi. Mungkin kerana nak cover sewa tapak. MDK dikatakan mengenakan sewa RM100 utk satu lot tapak sehari! Biar betul

- Peniaga wanita tak menutup aurat dengan sempurna. Pakai baju lengan sekerat. So kalu ada pilihan peniaga berpakaian lebih sempurna takkan nak pilih yg pakai lengan sekerat. Ini boleh mengkelamkan hati kita yg menyebabkan kita makin payah kita sekeluarga makin mengingati Allah dalam solat & menghafaz ayat-ayat suci.

Kiranya makin payah la nak carik peniaga yg mendapat sedikit keuntungan & memberi sedekah(bagi yg dijual cukup rasa) la ni ye? Akhir zaman...

Aku ni kira mengata ka?

8.9.28

30.8.28

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan

Yang ditunggu2 kini tiba. Bulan yg digandakan amalan hingga 70 kali ganda. Bulan yg terdapat satu malam yg lebih baik dr seribu bulan. Dan pelbagai macam kelebihan.

Jadi. Pastikan puasa & amalan kebajikan kita pada Ramadhan kali ini ialah yg terbaik dengan

- usahakan mengkhatamkan al-quran 30 juzuk. Ianya nampak agak berat tapi tak mustahil. Isikan masa terluang di pejabat & rumah dengan membacanya. Kurangkan berbual2 hal2 keduniaan.

- tarawih tak tinggal w/p satu malam. Walaupun hanya 8 tapi dengan tazkirah tentunya lebih baik berbanding 20 yg mengalahkan roket ke bulan.

- pastikan budget harian/bulanan (makanan terutamanya)kurang dari bulan2 sebelumnya. Kalu bleh makan kurma & minum air kemudian solat maghrib. Makan seperti biasa selepasnya.

- Maksimakan amalan sunat qabliyah & baqdiyah solat. Tahajud pastikan tak tinggal.

- malam 27 jika mampu habiskan khatam quran. Pastu mintalah sebanyak mungkin doa kepada-Nya. Mintak dikurniakan zuriat lagi, keberkatan hidup, mati dalam iman dan pelbagai lagi.

dan apa2 lagi pun. Asalkan bermanfaat dunia akhirat

Moga Allah membantu kita dalam mencari kesempurnaan di bulan ini. Amin.

Rusuhan Kuala Terengganu II

Rusuhan Kuala Terengganu II

22.8.28

Isu tazkirah


Berita Harian 3/9/07

Ramadhan hampir tiba. Maka timbullah kembali isu 8 atau 20 rakaat tarawih. Apsal nak digaduhkan dengan 8 atau 20? Apsal takleh tazkirah bulan Ramadhan? Korang takut umat islam(Melayu) sedar dan tak pilih korang?


Dan tetaplah memberi peringatan, karena sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman” (QS.Adz-Dzaariyaat : 55)

Buat 8 lebih baik dari tak buat langsung(tengok tv dll yg lagho). Lebih baik dari 20 yg mula kul 8.45 habih sebelum kul 10. Bukankah baik tazkirahKalau nak dengar baca fatihah senafas atau dua hanya di bulan Ramadhan. Tazkirah mengata orang? Kita nak betulkan orang bukannya lembu.

Lebih baik korang buat enakmen undang2 syariah tak boleh buat tarawih 8 serta dibuat tazkirah. Cam kes penceramah tanpa tauliah. Barulah kelas. Boleh tangkap ustaz bawa mahkamah. Siap bergari lagi.

Kes zina & arak yg bagaikan cendawan tumbuh tu biarkan saja. Janji pilihanraya nanti aku menang

- Paksa tarawih 20 rakaat: Khir Toyo ‘tidak reti’ agama?