11.3.28

12 Rabiulawwal akan menjelang


Banyakkan selawat sempena ulangtahun kelahiran Habibullah(Kekasih Allah). Susuri kehidupan baginda. Bagaimana baginda bekorban harta & nyawa demi menegakkan Islam di muka bumi.

Jika ingin menyambutnya dengan berarak di Bukit Jalil silakan. Berselawatlah sepanjang jalan memuji baginda. Namun harus diingat. Kalau sekadar berarak sahaja tak de apa benda pun. Kalu nak kira kita menyambutnya siapalah kita dibandingkan dengan Abu Jahal yg sanggup membebaskan seorang hamba & menyembelih 100 ekor unta. Yg paling penting ialah kita mengikut sunnah nabi. Ikut apa yg disuruh tinggal apa yg dilarang.

Akhirkalam selamat menyambut Malidur Rasul. Banyakkan salawat ke atas baginda & mengikut segala sunnah beliau. Jangan jadi seperti Abu Lahab. Gembira menyambut kelahiran tetapi menjadi penentang utama dakwah baginda. Amin

Bacaan Tambahan
Tema Maulidur Rasul, jangan tinggal ucapan semata-mata;
Muhammad s.a.w.: Insan teladan terunggul yang dipuja sepanjang zaman;
Sambut Maulidur Rasul tanpa memusuhi sunnahnya

10.3.28

Mengelakkan pembaziran..

BH kelmarin

Semua banglo, kilang dan bangunan institusi seperti sekolah, akan diwajib memasang sistem penuaian hujan untuk menjimatkan penggunaan air yang dirawat

Patutnya surau & masjid juga buat camni. Kumpulkan air wudhuk jemaah & gunakannya semula untuk tujuan lain. Macam Masjid Tikam Batu, Sungai Petani. Air wudhuk dikumpulkan dlm kok(takungan konkrit) yg kemudiannya digunakan untuk menyiram pokok bunga yg ditanam. Bukankah tu jimat?

p/s: Kita buat Perkampungan Hadhari(baca ada had ada hari) belanja RM10 juta tak membazir? Terjun bebas Putera UMNO menguntungkan? Tanam Quran di Kutub untung?. Jet peribadi baru RM200 juta? Banyak lagi la...

26.2.28

Fiqh III


Apa yg dikatakan air mutlak? Bahasa mudahnya ialah air saja(slang utara). Iaitu air asli(tulen/pure) yg tidak bercampur dengan bahan lain seperti air tebu, air kopi dll. Sekiranya bercampur hendaklah air tersebut(2 kolah) tiada perubahan pada ain(fizikal), bau & rasa.

Soalan
Bagaimanakah air paip yg kita gunakan untuk berwudhuk? Bolehkah air klorin yg jika berbau digunakan untuk berwudhuk/mengangkat hadas? Air ammonia camna plak?

Silalah bertanya kepada yg arif ye...

Artikel berkaitan.
Fiqh I dan II

Ayuh! Segera mendaftar

Adakah anda menyokong/tidak menyokong dia, dia atau dia? Pastikan nama anda tersenarai. Daftar kan dengan SPR dimana-mana pejabat pos berhampiran. Bawa bersama ic anda. Jika anda telah mendaftar, tetapi nama anda tiada dalam senarai pemilih/berada di tempat lain sila buat bantahan.

W/p anda bukan mengundi secara langsung di kawasan yg mereka tandingi, undi anda akan menentukan samada kawan/lawan mereka yg akan berkhidmat untuk anda. Jadi ayuhlah mendaftar/menyemak daftar pemilih.

Aik! Dia kona plak?

he did not label all women bloggers as liars.

reference to an Indonesian journalist who wrote in her blog about the ministry’s inefficiency.

boleh percaya ke kenyataan penafiannya?

22.2.28

Saya bukan pembohong & menganggur!

Merujuk kepada kenyataan Menteri Pelancongan, saya ingin menafikan kenyataan tersebut.


Bagi saya:-
tulisan saya(sepanjang pengetahuan aku) semuanya adalah benar.
- Jika 80%(dari 10 ribu) blogger wanita adalah penganggur
bagaimanakah mereka mendapat akses internet? Adakah 8 ribu wanita semuanya suri rumah yg melayari internet dari rumah suaminya?
- Beliau perlu menyatakan sumber maklumatnya. Jika setakat sedap mulut dia je, maka dia juga menteri cakap tak boleh pakai.

Adakah anda bersetuju dengan kenyataannya?

Silalah komen

Antara blog yg mengulas:-
Rocky's Bru, Ibnu Abdullah,Afifi , A Kadir Jasin , Kitaro Minami dan Pa'chik ,

19.2.28

Islamic Loan

Pagi tadi baca sat harakahdaily. Bila sampai kat artikel ni ada la komen seorg pembaca yg berbunyi

Pinjaman Bank Islam Tinggi
Harga Rumah dibeli RM100,000 dan kena bayar balik RM250,000 (termasuk faedah RM150,000) selama 25 tahun bayaran balik.
Jadi kenapa bank islam spt bank Islam perlu caj sampai 150% pada mereka yang ingin meminjamnya.?
Saya cadangkan pihak berkenaan dapat memperbetul service caj supaya orang ramai terutama orang islam dapat membuat pinjaman cara islam.

…….

Untuk pengetahuan semua, pinjaman perumahan kerajaan yang interestnya(sama je islamik/konvensionalnya) 4% pun camtu gak. Cam aku-



Pinjam ,a = RM 111,244.00
Interest 4% selama 25 tahun, b = RM 164,771.00
Maka jumlah dibayar a+b = RM 276,015.88.
So bagi loan 25 tahun, 12.5 tahun kita hanya membayar faedahnya sahaja.

Jadi kalu buat loan 4%(loan gomen) yg paling murah pun kena bayar lebih kurang 2 kali ganda dari harga rumah. Pinjam 100 bayar 200 dalam masa 25 tahun. Bayangkan kalu pinjam ngan bank-bank.

Kepada semua
- kadar BLR ditetapkan oleh Bank Negara.
- Katakana BLR 3.5 & kadar keuntungan bank 2 % maka interest jadi 5.5%. Jadi camna nak diturunkan lagi faedah? Semua bank wajib mengikut BLR Bank Negara.

So kalu nak turunkan kadar faedah kadar BLR hendaklah diturunkan serendah mungkin. Tapi ini mungkin boleh memberi kesan ekonomi Negara.

2. Bagi aku 4% memang rendah, tapi kalu 25 tahun? So kalu bank islam nak turunkan kadar interest semaksima mungkin, BLR juga perlu diturunkan.

3. Apa pilihan lagi yg kita ada selain Bank Islam? Bank Rakyat dan Bank Muamalat sahaja. Carilah yg paling rendah. Bank-bank yg lain hanya bahagian perbankan islam je yg islamik. Yg corenya still konvensional.




p/s: tahukah anda bahawa di Malaysia ni terdapat hanya satu negeri yg menawarkan pinjaman perumahan tanpa faedah?