2.3.27

Mengelakkan anak muda berzina

Masalah sosial la ni makin meruncing. Banyak sebab yg menyebabkannya. Antaranya:-

- diri sendiri. Sebab utama ialah kurangnya penghayatan agama. Kalu takat tinggi didikan agama tak dihayati maka jadilah ustaz/ustazah yg menyokong sesuatu perkara kerana duit/pangkat bukan kerana benar.

Apakah kamu tidak melihat orang-orang yang telah diberi bahagian dari Al Kitab (Taurat)? Mereka membeli (memilih) kesesatan (dengan petunjuk) dan mereka bermaksud supaya kamu tersesat (menyimpang) dari jalan (yang benar).4:44

- ibu bapa.
Sabda Nabi "Setiap bayi yang dilahirkan adalah dalam keadaan fitrah (suci bersih/Islam), maka ibu bapanyalah (yang berperanan) menjadikannya (samada) Yahudi, Nasrani atau Majusi".
Ibu bapa seharusnya menyediakan suasana kondusif(menggalakkan) dlm rumah. Baca al-quran setiap hari, adakan solat jemaah & tazkirah sekurang2nya seminggu sekali

- masyarakat/kerajaan
masyarakat hendaklah mengambil hal ehwal jiran2. Kita kena jaga tepi kain org kerana nanti bila berjemaah maybe najis kainnya terkena pakaian kita lalu menjadikan solat kita tak sah. Jangan jaga dalam kain org.

Akhir sekali kerajaan. Sediakan perkara yg menggalakkan makruf/kebaikan. Kalu nak adakan konsert pun adakanlah konsert islam. Tak cukup mengadakan Pusat Islam(JAKIM), Bali Islam, Perbankan Islam, Muzium Islam(bila nak buat zoo islam?). Tutup la segala pintu maksiat macam Fiesta Mlm Indonesia, Akademi Fantasia dsbnya. Dorongan kepada maksiat lebih kuat berbanding kebaikan. Kalu ada kelas pengajian & fun fair sapa yg lebih ramai pi?

Tapi aku sokong sangat langkah Jawi ni. Patutnya semua Majlis/jabatan agama negeri mencontohinya.

28.2.27

Solat tidak sah?


Ptg kelmarin masa pi amik syg kat sekolah pasang la radio Malaysia Perak. Dengar ceramah agama. Maybe siri ke 2 atau 3. Ustaz tu tanya soalan kalu tinggal solat baik ke tidak? Eh tak tinggal solat tak semestinya tak baik. Ustaz tu punya kias simple je. Tinggal solat tu maa’ruf ke mungkar? So mungkar tu baik ke jahat? Maka org yg tinggal solat tu adalah jahat kerana mengerjakan yang maa’ruf.

Apakah sah solat org yg mengatakan org yg tak solat tak semestinya tak baik(jahat la tu)? Tak sah. Salah satu syarat sah solat iailah mumaiyi’z. So org tadi tak reti beza antara baik & buruk. Maka solatnya tak sah.

Aku rasanya ramai org KL & JB jahat. Kenapa? Ramai yg tinggal solat akibat terperangkap dlm jam pergi/balik ke tempat kerja. Buktinya? Ni

So aku berpendapat tak timbul isu pulau memulau, sembahyang 2 imam, tak makan sembelihan org lain dan sebagainya. Komen? Silakan.

p/s: gambar solat jemaah nih aku ambik paste dr

sini


Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.

22.2.27

Biofuel




Petang kelmarin aku menghadiri ceramah Isu-isu Semasa oleh Menteri Dalam Negeri & Hal Ehwal pengguna. Isunya ialah tentang lagu 3 kupang. Seperti dijangkakan ceramah ni jadi sessi mewajarkan tindakan kerajaan dalam isu ni. Aku dok setengah jam je. Tak tau apa yg ditanya dalam sesi soal jawab.Mungkin Amirul Reza bleh cite panjang kot kalu dia pun pi dengak. Nak meringankan beban kerajaan, faedah kepada rakyat dll lagi. Aku malas dah nak komen/komplen isu nih. Yang aku nak tanya bilakah kita akan mengguna bahan api alternatif cam biofuel nih?


Pagi tadi cari info( menggoglekan
diri
)tentang benda nih. Rupanya dah lama kita mewar-warkan tentang benda nih. Bila nak implement? Bila tengok paper ari muncul apa yg aku harapkan. Kerajaan melancarkan minyak api biofuel(dimelayukan menjadi bahan api bio sawit oleh BH & bahan api bio oleh UM. Ha3. Istilah ni pun tak leh seragam?).


Cuma aku harap semoga biofuel ini akan berjaya mengantikan terus petroleum sebagai bahan api kenderaan. Daripada campuran 5% minyak sawit & 95% diesel usahakan menjadi 100% biofuel(semaksima
mungkin). Kita semua doakan ye. Amin.

Oh ya. Doakan juga agar projek ini tak difaraidkan kepada kroni2 sahaja macampenjimatan 4.5 bilion yg akan digunakan untuk meningkatkan kualiti pengangkutan awam. Amin. Yarabbal a’lamin



p/s: AmirulReza telahpun mengulas ceramah Sahafie Apdal. Utk mengikuti ulasannya sila klik di sini

8.2.27

Susahnya memelihara niat.

Masa mula-mula berblog nih aku tak kisah kalu nak korang nak komen ke dak. Tapi bila setiap entry selalu dikomen then banyak entry selepas tu sepi tanpa komen? Mula takde mood nak berblog. Betulkan niat. Kita berblog bukan kerana nak komen. Kita hendak meluahkan/berkongsi sesuatu. Ada yg hanya membaca tanpa komen dan sebaliknya. Tak kisah jika tiada pengunjung pun. Apapun
- At least ni catatan peribadi aku yg tulis.
- Maybe nanti bunaiyaku boleh melihatkan perkembangan diri mereka.
- tahu tahap level pemikiran baba depa. Mengambil pandangan yg dirasakan positif. Dll

p/s: terima kasih kepada semua blogger. Samaada yg senyap atau hingak(selalu bagi komen)

Petua menyembuh batuk berkahak

Alhamdulillah. Abg kembali sihat. Mlm td tidur lena sampai ke siang. Cuma batuk2 ringan je. So kepada mak pak yg anaknya selalu batuk(juga batuk berkahak) bleh la guna petua tradisional nih ye. Ambik putik(sekali ngan bunga pun ye) belimbing rebus ngan air hingga mendidih. Bagi anak tu makan. Tapi air rebusan tu agak pahit. so pandai2 la hangpa ye.
Aku tak tau kalu kat KL hangpa bleh dapat ke tak putik belimbing nih. Tak pe. Next week cuti sekolah. Balik kampung pi cari. itupun kalu ada pokok belimbing...

U Sharil Long dlm kenangan



Telah tiba saat waktu kau tinggalkan kami
Kerana takdir Yang Maha Esa telah menetapkan
Sedih rasanya hati ini bila mengenangkan
Kau sahabatku kau teman sejati






Tulus ikhlasmu luhur budimu
Bagai tiada pengganti
Senyum tawamu juga katamu
Menghiburkan kami
Memori indah kita bersama
Terus bersemadi
Kau sahabatku kau teman sejati










Sudah ditakdirkan kau pergi dulu
Di saat kau masih diperlukan
Tuhan lebih menyayangi dirimu
Ku pasrah di atas kehendak Yang Esa


Ya Allah
Tempatkannya di tempat yang mulia
Tempat yang diKau janjikan nikmat
Untuk hambaMu


Sahabatku
Akan kuteruskan perjuangan ini
Walau kutahu kau tiada di sisi


Perjuangan kita masih jauh beribu batu
Selagi roh masih di jasad hidup diteruskan
Sedih rasa hati ini mengenangkan dikau
Bagai semalam kau bersama kami

Moga amanlah dan bahgia dikau di sana
Setangkai doa juga Fatihah terus kukirimkan
Moga di sana kau bersama para solihin
Kau sahabatku kau teman sejati


Telah tiba saat waktu kau tinggalkan kami
Kerana takdir Yang Maha Esa telah menetapkan
Sedih rasanya hati ini bila mengenangkan
Kau sahabatku kau teman sejati

Lirik lagu KAU SAHABAT KAU TEMAN nyanyian Hijazz dari album PELITA HIDUP 2

Maybe ini gambar terakhir yg dpt kuabadikan sebelum Ustaz berangkat pergi menuntut ilmu ke luar negara selama 2 tahun insya Allah. Mungkinkah kita dapat bersua lagi & mengikuti kuliah ustaz?



Sabda Nabi



Dari Abu Hurairah r. a., dari Nabi saw., sabdanya,Allah swt. akan memberikan naungan kepada tujuh golongan manusia pada hari kiamat, di mana tidak ada naungan ketika itu kecuali naungan Allah :

1. Imam (pemimpin) yang adil.

2. Pemuda yang terdidik/terlatih sejak kecil dalam menyembah Allah.

3. Seseorang yang hatinya terpaut di masjid.

4. Dua orang yang saling mengasihi kerana Allah; mereka berkumpul kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

5. Seorang lelaki yang dirayu untuk berbuat keji oleh seorang wanita yang cantik, lantas ia menolak dengan berkata "Aku takut kepada Allah".

6. Seorang yang bersedekah dengan sembunyi-sembunyi, sehingga tangan kirinya tidak tahu apa yang telah diberikan oleh tangan kanannya.

7. Seorang yang mengingat Allah waktu bersunyi-sunyi, lantas meleleh air matanya.


(HADIS SAHIH BUKHARI/MUSLIM)


 

7.2.27

Dan Allah akan mengujimu...


gambar abg ptg kelmarin. Batuk n selsema. Sedih melihatkannya





Malam tadi aku & syg tidur lewat. Kul 12 hinggahampir kul satu anakku yg sulung, Ikhwan Musa'ab/abg. Tak bleh tidor. Tak selesa. dengan menggaru badannya kerana ruam & batuk yg berlanjutan hampir 2 minggu. Mlm td adalah yg paling teruk. Bagi ubat batuk sekian dah lama dah tapi tak reda. Maybe sebab sejuk? Tak rasanya coz w/p tidur pasang kipas kekadang habih badannya berpeluh cam baba/ayahnya. Ari ni syg berjaya mendptkan putik bunga belimbing bagi meredakan batuk. Rebus putik tu then beri abg minum. Stat ptg tadi. Moga dia cepat sembuh. Amin






Gambar adk. Alhamdulillah sihat.

3.2.27

Antara sebab minyak naik

Pertama sekali abang kpd Perdana Menteri kita ia itu Ibrahim bin Badawi menerusi syarikatnya SkyChef menjadi supplier makanan kepada syarikat penerbangan MAS yang sekarang mengalami kerugian RM900 juta untuk sembilan bulan pertama 2005. Abang PM kita jual sebotol air mineral kepada MAS dengan harga RM30 setiap botol. Kenapa kita hairan MAS rugi ?

Menteri Besar terengganu Idris Jusoh telah mengadakan lumba kapal layar Monsoon Cup yang menelan duit rakyat sebanyak RM300.0 Juta. Duit ini di bayar kepada seorang taukeh bernama Patrick Lim dan kekawannya termasuk Khairy Jamaludin menantu Perdana Menteri. Perlumbaan kapal layar tak sampai lima hari makan duit rakyat RM300.0 Juta.
Sudah tentu duit RM300.0 Juta itu ditelan oleh orang yang sungguh bertuah dapat kontrak RM300.0 Juta itu.

Untuk menutup kehilangan duit sebesar ini sekarang subsidi minyak di potong dan harga minyak naik 30 sen satu liter.

Telekom Malaysia pula rugi lebih RM700 Juta duit rakyat sebab terpaksa bayar ganti rugi kepada syarikat telekom German ia itu Deutsche Telekom. Terpaksa bayar ganti rugi RM700 Juta sebab Telekom Malaysia tak tahubuat kontrak.

Nak tutup rugi ini pula kerajaan potong sabsidi minyak.

Sekarang lebih murah naik kapalterbang Air Asia pergi balik dari Kuala Lumpur ke Kuala Terengganu. Tambang pergi balik Air Asia dari Kuala Lumpur ke Kuala Terengganu tak sampai RM300 bagi tiga orang sekeluarga.

Air Asia diurus oleh orang yang tidak rasuah dan yang tahu buat bisnes tanpa menyusahkan rakyat.

Sekarang dengan harga minyak yang sudah naik, belanja minyak sahaja nak pergi balik dari Kuala Lumpur ke Alor Setar sudah naik hingga RM220 (kereta
Proton Waja). Bayar tol pula lebih RM120. Belanja makan dan minum (nasi campur dan teh kosong) bagi sekeluarga enam orang tambah lagi RM40. Ini bermaksud jumlah belanja minyak, tol dan makan minum pergi balik dari Kuala Lumpur ke Alor Setar hampir RM300.

Negeri lain bukan macam negara kita. Walaupun harga minyak di Thailand lebih mahal daripada harga minyak di Malaysia tapi di Thailand tak ada bayar tol.

Dari Bukit Kayu Hitam ke Bangkok jauhnya lebih 1,100 batu (bukan kilometer) naik lebuhraya enam lorong tanpa bayar TOL (bukan empat lorong macam Lebuhraya
Utara Selatan kita). aku tau ni sebab aku pernah study kat utara kedah 5 tahun....

Di Thailand tak ada rasuah AP. Harga kereta Honda Civic 1.5 di Thailand tak sampai RM40,000. Lebih murah daripada harga kereta Perodua Kelisa 1.0 di Malaysia.Inilah kelebihannya di Thailand- tak ada AP di sana.

Di Malaysia pula ada AP. Sebenarnya harga AP yang perlu di bayar kepada Kerajaan (MITI) tak sampai RM250 sahaja. Tapi AP boleh di jual sehingga RM40,000 sekeping kepada Dato Dato yang kaya yang di kenal sebagai "AP King". Rasuah AP ini telah berlanjutan selama lebih 30 tahun. Akhir kata rakyat Malaysia yang terpaksa tanggung rasuah AP ini.

Oleh yang demikian kereta Honda Civic 1.5 yang dijual dengan harga RM40,000 di Thailand naik harga sehingga RM110,000 di Malaysia. Rakyat Malaysia rugi. Kerajaan pun hilang wang. Bila kerajaan tak cukup wang - maka potonglah subsidi minyak. Maka naiklah harga minyak 30 sen satu liter.

Bleh dikatakan kebanyakan point2 di atas tu adalah benar2 belaka

Ribena dan Lucozade plak

Ribena dan Lucozade ada kandungan alkohol

LONDON: Pemimpin Islam di Birmingham menggesa diadakan rombakan menyeluruh dalam undang-undang pengguna selepas kemunculan berita menggemparkan bahawa dua
minuman ringan kegemaran mengandungi arak.

Birmingham Post semalam melaporkan ramai peniaga membuang stok Ribena dan Lucozade selepas pengguna mendapati ramuan perisa air minuman itu mengandungi arak meskipun pada paras yang rendah.

Peraturan makanan tidak mensyaratkan pengeluar produk itu, Glaxo-SmithKline menyenaraikan arak pada bungkusan minuman itu kerana kandungan arak itu pada kadar yang rendah.

Bagaimanapun, umat Islam yang diharamkan daripada meminum arak mendakwa semua minuman ringan seharusnya dilabelkan dengan jelas jika ada ramuan yang bercampur arak meskipun amat sedikit.

Empat tahun lalu, Walkers, sebuah syarikat makanan,menukar label pada bungkusan kerepeknya selepas akhbar Birmingham Post mendedahkan snek keju dan bawangnya
mengandungi ekstrak lembu tidak sembelih.

Kandungan arak dalam Ribena dan Lucozade adalah kurang daripada 0.1 peratus tetapi umat Islam memberitahu Birmingham Post bahawa mereka kecewa selepas mengetahui bahawa mereka sejak sekian lama meminum arak meskipun pada paras yang teramat rendah.

Pengerusi Masjid Jamik Birmingham, Dr Mohammed Naseem menyuarakan rasa terkejutnya kerana undang-undang itu masih membenarkan kandungan dalam makanan atau minuman tidak dinyatakan dengan jelas pada label.

"Kita amat kecewa kerana sebelum ini umat Islam menganggap minuman ringan seperti Ribena dan Lucozade ini halal tetapi sebaliknya," katanya.

Pekedai yang juga anggota Persatuan Peniaga Ladypool,Mohammed Zaman Khan berkata penjualan Ribena dan Lucozade jatuh mendadak sejak beberapa minggu lalu dan
beliau memastikan produk itu tiada pada rak kedainya.

Jurucakap Glaxo-SmithKline memberi alasan label minuman dan makanan pasti tidak dapat dibaca jika peraturan mensyaratkan semua komponen bagi penyediaan
makanan itu dinyatakan.

"Sesetengah bahan perasa mengandungi lebih 50 komponen. Kami amat sensitif dengan keperluan budaya pengguna dan cuba menangani isu itu jika ia dimaklumkan kepada kami," katanya.

Beliau mengakui minuman tenaga Lucozade berperisa asli, limau, tropika dan sitrus mengandungi paras rendah arak begitu juga dengan lima perasa yang
disediakan untuk Ribena.

Kesahihan maklumat ni tak dpt dipastikan. Cuma bagi saya kalu anda syak sesuatu meragukan tinggalkanlah ye...

Minyak lagi..

Aku publishkan e-mail yg aku terima td. Ia cite pasai cos living UK compare ngan sini.As usual, nama sender asal aku tak paste sekali

The argument in this thread from day one is the cost of living in each country (especially UK and Europe) based on what you earn in the respective country and whether the standards are higher than in Malaysia.

I tried to point out that many Malaysians always convert and that is why they say the UK is expensive. In fact, the cost of living is much cheaper than in Malaysia.

In actual fact, Malaysians are being conned because for such a rich and resource rich country, the pay in Malaysia is way too low compared to the cost of living and inflation.

One good example is Singapore.

Singaporeans (average) earns around S$3000 to S$4000 and nearly everything is half the price of Malaysia. Eg clothes, computer parts, electronics etc. But the average Malaysian still earns M$2000 plusand goods are double the price of Singapore.

This is the same as the UK. If you earn around 2000 pounds, you can liken this to the person earning RM$2000 in Malaysia. I give you some examples below. Maybe you can understand.

1) Good terrace house
It is more or less the same. If you want a house in KL, it would most probably be in Puchong and not Damansara Heights. So your house would be RM$200,000. In UK, you can get a decent new house in Zone 6 (still within the tube) for 200,000 pounds.

If non London, you can get a nice house also for less than 200,000 pounds outside London. The same also applies to buying a house in Seremban, Kajang etc. You can buy a nice house for RM200,000 below.

So buying a house is the same for the local and the Malaysian.

Renting a place is the same too or maybe cheaper than in Malaysia (I am not sure of this). A 2-bedroom flat in London is about 750 pounds (Zone 2).

500 pounds outside Zone 6 but still able to commute to London. A 2-bedroom house in Nottingham is 450 to 500 pounds. A 3-bedroom house in Belfast is about 300 pounds.

2) A car
A good Wira is RM$55,000. Most Malaysians have to take 7-year loans and be in debt all the time. If you are earning RM$2000 a month, you take nearly 3 years saving the RM$2000 with not eating at all just to buy a Wira.

In UK, the average local earns about 2000 pounds. He saves 3 months, he can buy outright a good Ford Fiesta or a Vauxhall Corsa without being in debt.

If buying a second hand car, even better. A 1990 Mercedes 190E cost 500
pounds. My 1996 Mercedes E220 cost 2000 pounds. My friend just gave me
his 1989 Honda Accord (Auto) for free because he said he could only get
30 pounds for it.

I used it for a few months and decided to give it of for free too.

That alone speaks for itself.

Even if you are kuli or an office boy, you still can drive a Mercedes or a BM. Yes,kuli's and office boy's get paid quite well.

Average temp/office boy in London can earn about 7 to 10 pounds and hour.Overtime is 1.5 times or double. A brick-layer can earn 20 pounds an hour.The same Indon who lays bricks in Malaysia earns RM$50 for the whole day.

Before I became a doctor, I used to be an office boy and I earned near 300 pounds a week working about 70 hours a week. My makan was 30 pounds a week. My rent was 70 pounds a week for a room but I still drove a BMW back then. I bought the 10-year old BMW 3 Series car for 200 pounds. Amazing how an office boy can drive a safe and luxurious car.

3) Petrol.
For a UK person earning 2000 pounds, 80 pence a litre/gallon is cheaper than RM$1.52 paid in Malaysia. If you don't convert, it is like paying 80 sen a litre in Malaysia

4) Shopping
20 pounds (which is 1% of 2000 pounds) can buy you 1 week's worth of groceries in Tesco.

RM$100 (which is 10% of RM$2000) can also buy you 1 week's worth of groceries in Giant or Carrefour.

5) Utility Bills (This is what I pay in UK)
1. Virtually non-stop heating the whole day only 20 pounds a month. (Only 1% of the 2000 pounds earned)

2. Electricity, I use my electricity maximum only 20 pounds a month. (Only 1% of the 2000 pounds earned)

3. My water bill also comes to about 20 pounds a month (Only 1% of the 2000 pounds earned)

4. My internet - I get 2Mbps for about 25 pounds (Bulldog DSL) (Also slightly above 1% of the 2000 pounds earned)

5. Astro Equivalent (NTL cable or Sky) - 30 pounds per month (Also slightly above 1% of the 2000 pounds earned)

In Malaysia, this is what I used to pay
1. Tenaga Bill comes to RM$200 to RM300 a month with 3 air-cons. This is more than 10% of the RM$2000 earned)

2. Water (Puas) comes to RM$40 (This is about 2% of the RM$2000 earned)

3. Astro RM$100 (if you take Chinese package) (This is about 5% of the RM$2000 you earn)

4. Internet Streamyx 512K RM 88 per month (This is about 5% of RM2000 you earn)

6) Books
A good book is about 10 to 15 pounds in the UK. This is less than 1% of the 2000 pounds you earn. In Malaysia, you have to spend RM$75 to RM$100 for a decent book in MPH or Kinokuniya in KLCC. This is about 5% of the RM$2000 ringgit you earn.

7) Education.
I think it is about RM$20,000 per year to do a degree in Sunway Monash and about RM$12,000 per year to send your kid to UM, UKM, USM etc. I am not sure about this.

But in UK, it is only 3000 pounds a year to send your kid to a great university. That also, the white man still makes a lot of noise because the grants were taken away. Previously, it was virtually free for the English man to send his kid to university but now, since the grant was taken away, he has to spend 3000 pounds per year to send his kid to university and less money to get drunk in the pub.

Well, if you are earning RM$2000 ringgit, sending your kid to UM to study is quite difficult. If you are earning 2000 pounds per month, you can easily send you kid to university in the UK.

Even worse for the poor non bumi's not given a place in local university.

Even if they can afford, they won't get a place because of the quota system. Unfortunately, the Chinaman and the Indian who gets 5A's in STPM have to be sacrificed and not given a place to let the Malay fellow with 2E's and 3 Fail's to enter the Medical Faculty or Law Faculty.

So the non-bumi's have to save RM100,000 per year to send their kid to the
UK. In the UK, at least the white man still can go into university based on
results and merit and only pay 3000 pounds per year.

8) Luxuries
Panasonic Plasma TV in Malaysia about RM20,000. If you are earning RM$2000 a month, memang mahal! You have to save 2 years your monthly salary to buy it. In UK, the same Panasonic ironically, Panasonic plasma is made in Japan and Japan is close to Malaysia, so the plasma should be cheaper in Malaysia) is only 2000 pounds. And this is only 10% of the 2000 pounds earned.

9) Health
NHS is free. Though the service is slow, quality is still there. You still can get a top quality by-pass for free although you may have to wait many months.

In Malaysia, IJN charges RM$30,000. SJMC charges RM$50,000. GH is free but as many people know, GH and UH have clown doctors. For example doctors who wear tudung and use a pen to touch the patient because scared dosa. (aku rasa writer ni geng islam liberal)

10) Assessments to local councils
I may pay high council tax but at least my council assures my streets are clean and safe, got no holes (pot holes) on my roads, and they jump and attend to me whenever I call them.

When I stayed in Malaysia, I paid my assessment and quite rent but MPSJ I lived in Subang) told me to "podah" whenever I asked them to come and fill up the pot holes, cut the long lalang, put street lighting etc.

The councils, especially MPPJ and MPSJ, were more interested in eating nasi lemak and going for 10 teh tariks in a day during office hours and hardly did anything for their residents.

11) Income Tax
My national insurance and income tax also is not wasted. When I was unemployed in 1997, the government via social security paid for my 2-bedroom flat for one whole year and I was given about 100 pounds per week for me and my wife to live on. I am happy to know that one day if I lose my job, I can still claim social security and get my apartment paid and food to eat again for free. It is a good security to know.

Jonathan, the list goes on. Here alone you can see, the sterling you earn goes a long way in the UK. So your quality of life is far better in the UK than a Malaysian in Malaysia. It is just that Malaysians are just too content with what they have. But you compare apple for apple.

The British just love to complain. They have it made but still they love to
complain. Nothing is good enough for the British. The government gives the citizens so much but they still seem to want more and more. That because we want our goverment prihatin our wish & hope .

We? We permanently(dulu kini selamnya) vote the sama party.

2.2.27

Minyak Naik? Maka kita pun Naik Minyak

Anggaran belanja pas kenaikan harga minyak 20%
Sebelum Minyak keta seminggu RM30. So sebulan RM 120
Selepas Minyak keta seminggu RM36. So sebulan RM 142 >< 150


So akibat kenaikan harga minyak aku kena tambah lagi RM30 ringgit sebulan untuk duit minyak keta je. Ini hanya utk travel hantar syg pi mengajar.Aku ni kira bertuah coz dok kat semi urban. Kos sara hidup masa sederhana. Sewa rumah just RM280. Gaji aku naik tak sampai RM50. Gomen kumpulan sokongan katakan.

Paper hari ni dipetik sebagai AHLI ekonomi berkata, kenaikan harga runcit petrol dan diesel akan meningkatkan inflasi, tetapi hanya bagi tempoh jangka pendek.Mereka berpendapat, dalam jangka sederhana harga barangan akan kembali stabil berikutan kuasa pasaran.
Oii! Nak tipu org kampong blehlah. Kalu dah minyak naik suma naik. Apa yg tak guna minyak untuk bergerak?