14.12.27

Sketsa Raya Haji

I

Aku solat raya kat KS,TG, Penang. Solat jam 8.00 pg. Sampai dlm kul 7.40. Dok kat saf kedua. Tak ramai org lg.. Pak cik depan hulur mikrofon kat aku. Dapatla aku bawak takbir raya 2x. Kul 8 imam 1 bangun. Cite pasai kaifiat solat raya. Ingatkan dia nak jadik imam. Namun imam 2 yg naik. Aku x berkenaan ngan dia. Dengan tajwidnya(fatihah ok) tunggang langgang dan baca khutbah tak tau mana nak titik & koma.
Lepas solat imam 1 terus blah. Dia ada tugas nak sembelih lembu. Iman 2 mula beraksi. Berdirilah dia menyampai khutbah. Boringnya ngan stail dia yg baca hentam keromo je. Khutbah kedua lagi haru. Doa panjang2 dan meleret2. tajdwid toksah dok cakap la. Bila nak habih?
So habih solat raya jam 9.10. Solat awai. First time solat jam 8. Rasanya xde masjid surau solat seawai ni. Tapi habih lewat la. 9.10.


p/s:
1- Imam 1 x wajar habih solat terus blah. Kalu suma makmum follow dia camna. Apahal kalaut sangat ngan korban? kan ada 4 hari untuk korban? Adakah kerana Pengerusi tarik tangan pi buat korban cepat? Adakah kerana lembu yg dikorban itu sumbangan Pak Lah?

2- Imam 2 wajib perbaiki diri. Baiki tajwid anda. Kalu rasa tak mampu jangan terima jawatan.

3- Aku teringat kes cam ini kat kpg orang tua aku di SB, SR, Perak. Iman dah tua. Fatihah memang out. So aku solat raya posa ari tu memang x sah la. Perak & Penang memang banyak masjid camtu. Iman baca teks randok tanpa kira tempat berenti & hentam tajwid. Kalu cam Kedah memang aku respek(takat ni). Kat rumah aku la ni masjid BB, Kedah & rumah mak mertua aku kat K, Baling, Kedah imam dia memang A. Basic agama & baca khutbah memang klas.





Pas solat tunggu Imam 1 mai nak buat korban. Sebelum tu kami takde kerja lain. Ya. Mengumpat pasai solat raya. Gelegat imam satu & 2. Imam 1 mai. Nak sembelih pun kat 15 minit betulkan posisi. Ramai jeneral. Ada yg kata ikat tali, ada kata bukak & macam2 lagi. Pas sembelih mai problem lain. Tukang Lapah x mai. Tuan Rumah ada sikit problem ngan dia pasai korban tahun lepas. So tahun ni dia x dijemput. 12.30 baru selesai melapah. Tera nak nak bahagi 7 panggu, potong kecik2 nak masak & macam2 lagi. So Hari Ini Dalam sejarah. Makan nasik/lauk korban jam 4 petang

ليست هناك تعليقات: