16.5.27

Tradisi Membelasah Rakyat(bumiputera)

2 minggu lepas aku pi ke klinik. Amik vitamin utk anak aku. Pastu sembang ngan doktor tu. Pastu dia cite la pasai tanah tuk dia kat kpg. Kerajaan membelinya ngan harga RM2 juta. Sekali imbas memang mahai. Tp doctor tu cite lagi 30 thn dulu ada cha ya nun alif sanggup beli ngan RM1 juta. Tanah tu memang luas. Rizab Melayu lg. Depa beli ngan harga cuma RM13 sekaki persegi. Padahal tanah estet berhampiran kwsn tersebut berharga RM25 sekaki. Pas ni kalu depa buat kompleks perniagaan maka akan ramai la cha ya nun alif yg menguasai. Udahlah kws tu terletak dlm negeri Darul Sukun di mn melayu menjadi minority. Dah depa jual nanti gerenti dpt komisen punya. Aci kerat kaki ayam punya.

Tapi aku & doktor tu syak sebab utama depa amik tanah tu kerana 2 sebab iaitu terdirinya di situ taska islam yg dipunyai oleh sebuah parti & kwsn tersebut memang memangkah pembangkang dlm PRU 11 dulu. Nak lwn ke mahkamah? Tak leh menang punya. Apsal? Sebab Pindaan Akta Tanah 2002 mengatakan bhw kerajaan berhak mengambil sesuatu tanah setelah dibuat penawaran harga kali ke 2 dibuat. So nak tak nak kenalah serah tanah tu atas dasar pembangunan.

Tapi kalu tanah cha ya nun alif nak amik? Mimpilah. Nanti pilihanraya pangkah pembangkang depa yg terap(tiarap). Buktinya? Di pekan Sg Dua yg jem teruk pg & petang. Apsal tak amik tanah cha ya nun alif tu? Tapi kalu kat Spg Empat, Pmtg Buloh habih suma dikaut. Apsal? Sebab suma peniaga situ bumiputera.

p/s: entry nih lama dah nak upload. Tapi sibuk ngan kursus & kenduri. Tu yg lambat tuh

هناك 3 تعليقات:

alif nun ta ha lam ha يقول...

cha ya nun alif mim ya mim nga ba alif nga nga
kaf nun alif ha alif ta ya2 lam alif ya nun kaf alif lam ya

Bukunota يقول...

"Pedasnya! Mamak apasal letak cili lebih dalam mee goreng ni?" :)

Naimisa يقول...

en. bukunota pun apa kurangnya. Siap cabai Melaka lagi diletak dlm mee itu.

Itulah depa, nak rampas buat mcm2, undang2lah. Tapi kalau undang2 itu diperuntukkan sehingga mereka duduk di pihak yg bersalah, pandai pula adjust sana sini. Shit! (Pinjam tajuk novel Dato' Shahnon Ahmad)