17.7.27

Kalahkan Uncle Sam I

perang.
perang.
perang.

menurut jangkaan saya, tahun depan ekonomi negara akan jatuh merundum...ni suatu spekulasi sahaja [saya punya spekulasi la kiranya, ha ha ha], tapi saya harap teman-teman yang membaca atau tersinggah di blog ini bersiap sedialah dengan MULAKAN KEMPEN MENABUNG PERINGKAT KELUARGA bermula dari sekarang...kalau boleh bermula dari hari ini...

kita terlalu bergantung dengan US, segala tukaran PAB [perdagangan antarabangsa] menggunakan USD sedangkan kalau nak ikutkan ekonomi US sudah mengalami defisit yang besar, cuma tinggal disebabkan PAB dijalankan dalam USD makan USD masih boleh bertahan...

tahun depan, ekonomi US dijangka oleh seorang Prof [saya tak ingat namanya] akan mengalami defisit sebanyak 50% disebabkan perbelanjaan peperangan dan senjata api mereka yang besar...disebabkan ekonomi dunia bergantung dengan USD, maka kemungkinan terkena tempias pada negara lain adalah besar...

jika kita perhati, kitaran ekonomi Malaysia juga mengalami turun naik dalam 2 dekad yang lalu...
1987 - ekonomi Malaysia pernah jatuh...
1997 - sekali lagi ekonomi jatuh....
2007 - apakah ada kemungkinan??

jika dilihat pun, ekonomi negara berada dalam keadaan kurang stabil..kita sebenarnya mengalami inflasi yang sangat tinggi...cuma hanya bila indeks inflasi dikeluarkan, kita dikaburkan dengan mengatakan kadar inflasi berada pada tahap yang stabil...itu tidak benar [saya budak baru belajar, kalau salah tolonglah tegur ek]...mengapa saya kata begitu, sebabnya adalah, inflasi kita berada di tahap yang terkawal adalah disebabkan barang-barang yang berada dalam senarai pengiraan indeks inflasi itu adalah terdiri daripada barangan kawalan yang sudah semestinya tidak mungkin mengalami kenaikan [jika naik pun dalam nilaian 1 sen barangkali, cth gula, tepung dan lain-lain], jadi di situlah masalahnya...minyak adalah salah satu barang pengguna yang tidak dimasukkan ke dalam pengiraan, jika dimasukkan saya pasti memang sudah terbukti dapat membuktikan bahawa beban inflasi sedang datang menyerang masyarakat Malaysia dengan hanya kenaikan RM0.30 per liter awal tahun lalu...huhu...

perang.
perang.
perang.

masalah perang juga menyumbang kepada pelbagai ketidakstabilan dalam ekonomi dunia...bukan sahaja para pelabur mengambil langkah lebih berhati-hati bahkan perang juga mewujudkan tekanan dan bebanan terhadap masyarakat yang diperangi, mahupun masyarakat yang hanya menjadi pemerhati perang [cth rakyat Malaysia]...mana tidaknya, rantau yang bergolak adalah rantau yang kaya dengan sumber minyak...bila sudah perang, harga minyak juga makin meningkat, kalau tak silap saya sudah naik USD9+ per tong...mahal tu wey!!ahaksss...dan bila kerajaan [Malaysia la] dah tak sanggup menanggung bebanan kenaikan, makanya subsidi mungkin dikurangkan dan bebanan kenaikan harga minyak akan diturunkan kepada rakyat...adeiii kayap wey...ish ish ish...kais pagi makan pagi la gamaknya....

jadi sudah faham kenapa saya menggalakkan anda semua MELANCARKAN KEMPEN MENANBUNG PERINGKAT KELUARGA??faham atau tak faham...ahaksss..kalau tak faham jugak, buat-buat faham ajalah...ahaksss.....

entri asal terdapat di

sini

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

ekonomi M'sia dijangka kan menguncup lagi pada 2007. Adios! mcm mana nak mulakan biznes ni?

--Naim--