24.6.28

Isu Salman Rushdie, Ravathi dan Siti Nor Idayu

Bagi saya apa lagi tindakan yg kita boleh lakukan untuk kes 2 ini?

Siti Nor Idayu
sekurang2nya JAIP mengikut enakmen yg sedia ada. Janganlah persoal kenapa tak amik tindakan pada penyanyi lain dsbnya. Bagiku kesnya sama cam Datuk Ishak Baharom & The Ships. Kalau mereka tak ikut prosedur, silakan dakwa. Noktah

Ravathi
JAIM hanya melakukan apa yg ada dalam bidang kuasanya sahaja. Selepas ditarbiyah 6 bulan dia tetap nak murtad apa boleh buat? Kita takde hukum bunuh org murtad dalam enakmen agama negeri. Mungkin JAKIM kena tengok manual pemulihan aqidah depa?

Salman Rusdie
Kalu ikut aku baik ditamatkan riwayatnya sahaja. Murtad dah confirm dah. Tapi selesaikah masalah?
So kita guna 2 cara.
1- Kita keluar satu buku yg lawan balik hujah si Salman tu. Susah sangat ka? Panggillah Al-Muhhadithsin atau Matsushita menulis melawan balik. Budgetnya oleh JAKIM.
2. NGO Islam atau PAS buat demo membantah tindakan Salman. Buat plak wacana ilmiah membincangkan isu tersebut(sebarang isu membabitkan islam)



Kesimpulan aku.
Jalankan amanah sekadar yg termampu. Ada undang2(negara) /enakmen(negeri) kita gunakan. Jangan dibazirkan masa & wang nak membentangkan tetapi tak laksana(malas?)

Untuk makluman satu2 satunya negeri yang tiada akta murtad ialah Wilayah Persekutuan. Nak luluskan kenalah bawa ke Parlimen. Ada parlimen 2/3 ahli orang islam? Atau menyokong islam? Kalaulah geng2 nak murtad tau hal ni, baik pi murtad kat KL.

Bacaan Tambahan
- Why you shouldn't go sleeveless in an entertainment outlet
- Toleransi dan Jabatan yang tak bermisi
- Oops!... Salman Rushdie Did It Again?
- Clamping (all) blogs
- Perang bidang kuasa perbicaraan murtad
- Apa Seterusnya...........
- ‘Nama saya Revathi untuk selama-lamanya’

هناك تعليقان (2):

Ku Keng يقول...

Salam.

Saya pun menulis tentang tajuk sama.

~ahni~ يقول...

Lama betul saya berhenti kat entry ni sebab saya browsed link yang Joe bagi tu... don't know what to say really. Yang salah tetap salah. Yang betul tetaplah betul kan.