26.3.27

Catatan Ziarah pada 22/4/06

Pas asar aku pi ziarah rumah member. Bila sampai rumah tengok pintu terbuka tak nampak sesiapa. Maybe MSA ni keluaq pi kedai kot. Takpelah. Syg dah bising2 ajak suruh balik. "Depa ada hai & tak nak terima kita kot?" Aku pun masuk pagar rumah & bagi salam. MSA jawab & persilakankanku masuk. Aku tengok dia tgh asyik main ngan anak. Ish!Apasal tak sambut tetamu? Bila kami duduk A(bini dia) mai bwk siap ayaq & makanan. Cepatnya..


Bila balik (masuk keta) syg mula komplen. Apalah dia tu. "Patut keluar
sambut tetamu datang. Idak pun tunggulah di muka pintu".
Aku setuju ngan pendapatnya. Syg cerita apa yg dia borak ngan A.So kesimpulannya A ni kasaq ckit ngan MSA ni. Aku tak setujulah cara A ni. Syg juga tak setuju kami masuk rumah, A terus bawak hidangan. Cam nak suruh kita balik cepat2 je..


So kepada blogger yg menerima tetamu ini nasihat aku


- Sambut tetamu at least kat muka pintu. Tunjukkan kita amat menghargai
kedatangan depa
- Jangan bila tetamu duduk terus letak hidangan. Ni cam nak suruh depa balik cepat2 je...


Jauh beza stail MSA ni dengan member sorang lagi nih. Pas ni berat hati la aku nak pi lagi rumah dia.

هناك تعليقان (2):

entahlah يقول...

terlintas di kepala saya berkenaan satu hadis saya lupa bunyi macamnana tetapi maksudnya kalau tuan rumah keberatan menerima tetamu lebih baik janganlah masuk rumah depa...cuba check kalau salah sila betulkan saya.

dan lagi adab melayu/adab dalam islam kenalah layan tetamu walaupun bagi air kosong tak pelah tapi jgn tergesa2 bawa hidangan layanlah dulu tanya khabar etc..senyum dah dikirakan dapat pahalakan lebih2 lagi bagi makanan, komen: saya terkejut juga dgn layanan mereka.

~ahni~ يقول...

macam ignorance aje, takpelah kot macam tu stail depa (which, tak boleh dicontohi)