٥.١٢.٢٦

Pernah skodeng atau diskodeng?

Sapa tak pernah kena skodeng?


`Semahal’ pelaburan si kaki hendap, begitu jugalah banyaknya maruah yang tercalar dek perbuatan tidak bertanggungjawab ini. Tetapi, hukumannya? Percayakah anda, hukuman bagi mereka yang mengintai hanyalah denda RM25 atau penjara 14 hari mengikut Seksyen 21 Akta Kesalahan Kecil? Tak masuk akal bukan....?


Beberapa fakta tentang skodeng



  • Seorang pengurus rumah orang tua di Cheras hari ini dijatuhi hukuman denda RM25 mengikut Seksyen 21 Akta Kesalahan Kecil selepas mengaku mengintai di tandas awam wanita. Khoo Eng Chin, 39, mengaku melakukan perbuatan itu di tandas awam Plaza Berjaya, Jalan Imbi, Kuala Lumpur pada 6 Jun lalu, antara jam 1 dan 1.50 petang. Dia ni dah kawin ke belum?
     

  • Di Klang, Sepasang kekasih marah apabila aksi mereka berasmara dalam sebuah kereta diintai kumpulan Mat Skodeng yang akhirnya disamun selepas dipercayai memarahi kumpulan itu kerana mengganggu mereka. Kejadian berlaku di kawasan terlindung berhampiran restoran makanan laut, kira-kira jam 10 malam. Selain dipukul, pasangan kekasih itu turut kehilangan telefon bimbit dan wang tunai bernilai RM800 dan seutas rantai. Mungkin depa tak nikah lagi. Sebab tu projek dlm keta. Tu la tak berkat buat keje2 maksiat. Tu kena rompak & pukui je. Kalu awek dia kena rape..?
     

  • Sebuah rumah di Shah Alam yang disewa sekumpulan pelajar wanita Universiti
    Teknologi Mara (UiTM), dijadikan sasaran seorang lelaki untuk mengintai mereka mandi. Kegiatan terbongkar apabila lelaki itu terjatuh dari kerusi yang digunakan untuk mengintai sebaik disergah seorang pelajar yang kebetulan menyedari kehadirannya. Bagaimanapun, lelaki yang dikatakan berusia lingkungan 20-an itu sempat melarikan diri sebaik menyedari kegiatannya disedari penghuni rumah berkenaan.
    Awas anak2 dara yg menyewa rumah
     

  • Seorang lelaki, rakyat Amerika berketurunan Afrika, Derrick Todd Lee,32, mempunyai tabiat mengintai wanita sudah berkahwin dan berusia, tidak kira mereka
    ketika mereka mandi, menukar pakaian atau melakukan apa saja di dalam bilik.

    Disebabkan tidak tertahan kerana selalu terbayangkan tubuh wanita dalam keadaan bogel, Lee bertindak ganas. Dia bukan saja membunuh mangsa yang disukai tetapi
    merogol, meliwat dan melakukan penderaan seksual ke atas mereka. Pergerakannya sungguh licik hingga pihak berkuasa gagal mengesan penjenayah yang melakukan
    setiap pembunuhan itu, walaupun Lee pernah ditangkap beberapa kali.
     

  • Tindakan seorang ahli perniagaan, Ahmad Bakhtiar Abdul Kayoom, mengintai pelakon dan model, Nasha Aziz menggunakan kamera intip membawa padah apabila Mahkamah Majistret, di sini, menjatuhkan hukuman enam bulan penjara. Ahmad Bakhtiar juga didapati bersalah terhadap satu lagi pertuduhan iaitu memasang kamera litar tertutup untuk mengintip Nasha dengan niat memalukan serta menjatuhkan maruah mengikut Seksyen 509 Kanun Kesekseaan yang membawa hukuman penjara maksimum lima tahun atau denda, atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.
     

  • Tiga gadis di Seremban, hidup dalam ketakutan, bimbang gambar bogel mereka disebar melalui internet selepas mengetahui bilik tidur rumah yang disewa di Taman Desa Melati di Nilai, dipasang dengan kamera pengintip.


    Modus operandi

    Peralatan: Teropong, kamera video, peralatan tanpa wayar, telefon selular
    analog atau digital.

    Lokasi sasaran: Tempat awam, hotel, asrama, tempat kerja dan kawasan sunyi yang berpotensi berlakunya kegiatan maksiat.

    Tempoh hendapan: Mat Skodeng memerlukan sekurang-kurangnya dua hingga tiga jam untuk melengkap proses mengendap mereka. Malah ada juga yang sempat makan tengah hari sebelum menyambung kegiatannya itu.


  • Artikel sepenuhnya terdapat di sini


    nasihat saya:

    - berhati2 bila menyewa rumah, menggunakan tandas awam (lebih baik guna tandas rumah sendiri)

    - bila mandi jangan mandi koboi. w/p cuma makruh tapi kalu kena sekodeng? kena plak aksi tu diedarkan pd org ramai...

    هناك تعليق واحد:

    KakNi يقول...

    eee... takutnya..kenapalah ada manusia yang nak buat kerja tak senonoh, dah tu simpan sensorang dah le, tak payah nak edarkan