14.1.28

Bencana sebagai ujian

Ada orang anggap gempa bumi bukan dari Tuhan. Ia kejadian alam biasa. Seperti tanah runtuh dan banjir. Mereka tidak mahu mengaitkannya dengan Tuhan. Malah mungkin ketika berlaku kiamat sekali pun, mereka masih terus menafsirkan kehancuran dunia ini sebagai ‘bencana alam’.

Terpulang… Tafsiran mereka mungkin tidak salah. Tetapi dengan tafsiran begitu, mereka hanya dapat pelajaran dunia. Pelajaran yang tidak membawa mereka pulang kepada Tuhan.

Tetapi bagi yang merasakan setiap bencana itu sebagai bahasa Tuhan mengingatkan insan, mereka akan menafsirkannya dengan Allah, Tuhan sekalian alam. Dan kita ada banyak sebab untuk itu. Allah menyebut di dalam al-Quran bahawa kejahatan yang melata di bumi dan lautan, adalah hasil kerja tangan manusia. Allah timpakan musibah agar mereka kembali kepada-Nya (30:41).

Maka orang yang mengaitkan setiap kesenangan dan kesusahan hidup dengan Allah, akan mendapat mesej Allah dari kejadian itu. "Dapat baik, dekat kepada Allah dengan syukur. Dapat musibah, dekat kepada Allah dengan istighfar dan tawakkal”

saifulislam

ليست هناك تعليقات: