22.2.27

Biofuel




Petang kelmarin aku menghadiri ceramah Isu-isu Semasa oleh Menteri Dalam Negeri & Hal Ehwal pengguna. Isunya ialah tentang lagu 3 kupang. Seperti dijangkakan ceramah ni jadi sessi mewajarkan tindakan kerajaan dalam isu ni. Aku dok setengah jam je. Tak tau apa yg ditanya dalam sesi soal jawab.Mungkin Amirul Reza bleh cite panjang kot kalu dia pun pi dengak. Nak meringankan beban kerajaan, faedah kepada rakyat dll lagi. Aku malas dah nak komen/komplen isu nih. Yang aku nak tanya bilakah kita akan mengguna bahan api alternatif cam biofuel nih?


Pagi tadi cari info( menggoglekan
diri
)tentang benda nih. Rupanya dah lama kita mewar-warkan tentang benda nih. Bila nak implement? Bila tengok paper ari muncul apa yg aku harapkan. Kerajaan melancarkan minyak api biofuel(dimelayukan menjadi bahan api bio sawit oleh BH & bahan api bio oleh UM. Ha3. Istilah ni pun tak leh seragam?).


Cuma aku harap semoga biofuel ini akan berjaya mengantikan terus petroleum sebagai bahan api kenderaan. Daripada campuran 5% minyak sawit & 95% diesel usahakan menjadi 100% biofuel(semaksima
mungkin). Kita semua doakan ye. Amin.

Oh ya. Doakan juga agar projek ini tak difaraidkan kepada kroni2 sahaja macampenjimatan 4.5 bilion yg akan digunakan untuk meningkatkan kualiti pengangkutan awam. Amin. Yarabbal a’lamin



p/s: AmirulReza telahpun mengulas ceramah Sahafie Apdal. Utk mengikuti ulasannya sila klik di sini

هناك تعليقان (2):

amirulreza يقول...

assalamuaalikum...

terimakasih kerana melawat blog ana..mungkin anta tak cam muka ana..tapi dengar2 anta ni dah kerja..

semoga perkembangan PAS parit buntar sentiasa subur...

:)

غير معرف يقول...

Belum ada lagi SIFU Biofeul yang buat begitu......
paling banyak pun komposisinya 15% minyak tumbuhan 85% diesel....

-Naim-
dan sdr belum kenal Amirulreza yang sebetulnya, kerna dia tidak pernah bersua muka dlm mana2 majlis ilmu di luar.