٢٨.٢.٢٧

Solat tidak sah?


Ptg kelmarin masa pi amik syg kat sekolah pasang la radio Malaysia Perak. Dengar ceramah agama. Maybe siri ke 2 atau 3. Ustaz tu tanya soalan kalu tinggal solat baik ke tidak? Eh tak tinggal solat tak semestinya tak baik. Ustaz tu punya kias simple je. Tinggal solat tu maa’ruf ke mungkar? So mungkar tu baik ke jahat? Maka org yg tinggal solat tu adalah jahat kerana mengerjakan yang maa’ruf.

Apakah sah solat org yg mengatakan org yg tak solat tak semestinya tak baik(jahat la tu)? Tak sah. Salah satu syarat sah solat iailah mumaiyi’z. So org tadi tak reti beza antara baik & buruk. Maka solatnya tak sah.

Aku rasanya ramai org KL & JB jahat. Kenapa? Ramai yg tinggal solat akibat terperangkap dlm jam pergi/balik ke tempat kerja. Buktinya? Ni

So aku berpendapat tak timbul isu pulau memulau, sembahyang 2 imam, tak makan sembelihan org lain dan sebagainya. Komen? Silakan.

p/s: gambar solat jemaah nih aku ambik paste dr

sini


Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.

هناك ٣ تعليقات:

غير معرف يقول...

La.. terkejut aku baca hang tulis 'Ni', ingatkan hang kata kat aku... rupa-rupanya link..

joe penang يقول...

jutaan sorry atas kesilapan ni. Tapi saya tak kata Kak Ni(tu 2 thn dr saya) jahat. Kebanyakan... Maaf sekali lg kerana ayat saya ini menimbulkan maksud lain.

joe penang يقول...

k. dgcam tu k. ni saje je paste gambar dr web sites sorang mamat. Nak tgk gambar dgcam tu sila klik ke joe's fotopages.
p/s: bila lg nak publish entry?