28.10.26

Anjing oh anjing

Korang duduk kat taman majmuk tak? I mean taman yg penghuninya mix. Ada melayu, cina, india dan lain-lain. Yang aku nak citerkan kat tmn aku nih. Pg petang ada je anjing yg berkeliaran di jalan-jalan. Ada yg jinak dan ada yg liar. Jinak kerana ada tuan(barua) yg memegang tali tengkoknya. Liar kerana tuannya membiarkan ianya berkeliaran. Takat ni takde dengar kes digigit/dikejar anjing kat taman aku nih..


Paling tension aku ialah 2 things. First anjing ni jinak sangat. Rumah org buat cam rumah sendiri. Dia nak berlingkar depan pintu atau bawah keta dia tak kisah punya. Tutup pintu pagar? Boleh tapi yang kecik terlepas gak. Aku kena sekali. Nyaris dia melepak bawah keta je. Pas tu kena perambatlah. Secondly anjing yg jinak tu barua dia bengong kot. Taman permainan dia bawak anjing dia bersiar-siar. So aku tak gamak nak bawak anak-anak(kecik lg. baru 7 bulan)/anak buah aku pi main kat situ.


Paper hari ni plak cite pasai sorang
mamat tuh
digigit anjing waktu berjogging. Takat yg aku dengar asyik2 muka melayu je yg kena gigit. Tak dengar rasanya india atau cina digigit anjing. Apatah lagi kalu tuannya digigit anjing.


Aku tumpang sedih & berbangga. Berbangga kerana
Malaysia ni negara islam hadhari(had hari). Sedih kerana pihak berkuasa tak
ketatkan peraturan membela anjing. Anjing tak dibenarkan berkeliaran tanpa
tuannya. Kalu tanpa tuan anjing tu ialah anjing gila & akan ditembak. tak
dibenarkan membawa anjing di taman permainan. Bilakah waktu itu kan tiba???
Ataukah isu ini akan senyap balik. Pas tu ada kes maka timbul balik. Then senyap.
Cam biskut chipsmore. Kejap ade, kejap takde

هناك 5 تعليقات:

entahlah يقول...

berhati2 selalu kerana anjing pembawa kuman rabies..so pastikan anak2 tak terkena gigitannya

bila terkena tu cepat2 jumpa doktor dapatkan vaksin!

lepas tu buat aduan kat pihak berkuasa, kalau boleh ambil gambar anjing tu dan luka gigitan(supaya boleh claim gantirugi nanti bersama bil hospital) biar jadi bukti biar mereka ni didenda setimpal yang mungkin

kena buat benda ni nanti melarat kat semua orang semua susah

joe penang يقول...

saya setuju. Tapi bagi saya paling penting kita ketatkan syarat lesen. Kalu dibiarkan je, benda ni akan timbul gak satu hari. Yg penting penguatkuasaan & non muslim faham hukum anjing nih pada masyarakat islam. Saya gerenti ramai non muslim yg tak faham issue ni

RojakBuah يقول...

kt umah aku pun sama..penuh anjing,mnatang..sungguh..anjing liar & anjing bela...nyampah je tgk tahik2 anjing dkt2 area rumah..eii...kalau leh tembak dh lama dah kot aku tembak...

Miso Soup يقول...

jalan taman aku ada anjing jugek.anjingnya dah la besar macam serigala..takut jugak aku digigit anjing..

aku dari dulu tak boleh buang perasaan takut dgn anjing.Camne tah nak buang perasaan takut nih.

zlaa يقول...

Salam. Biasa-lah tu. Kan negara Islam..hadhari..