29.10.26

Diarrhea

kelmarin dulu(mlm kelmarin) bunaiyaku ikram kena cirit birit. Kekadang
badannya panas cam deman. Bila jerelum k sat, then naik balik.So pg
kelmarin pi jumpa Dr Raffi. He said that my son maybe has swallowed something. He gave some medicine. He also proposed us to change susu tepung kepada jenis susu soya. So after that we went to many farmasi just to buy Bebelac FC(free calcium?). Satu pun takde jual. Abis keje pi cari kat Billion. Alhamdulillah ada.

moral: Kekadang farmasi pun takde jual barangan kesihatan cam bebelac nih. So cariklah kat supermarket. Ada rezeki cam aku dapatlah. Tempat lain aku tak tau. Kalu ada bloogger yg dok/mai kat Parit Buntar takyah carik benda camni kat pharmacy. Letih je..


Alhamdulillah dia  makan gak w/p susu baru. Malam td sampai pg aku nak
gi kerja dia just berak 3 kali je. Dah makin keras taik tak la cair. Dia pun dah
tak banyak meragam seperti sebelumnya.Aku bg sikit infocirit birit pada bayi/kanak-kanak yg aku dpt dengan mengooglekan diri tadi.

Harian Metro,


KKM,


KKM(btk pdf)
&

Sabah.Org

glosari : jerelum - basah/rendam kepala dengan air


 

هناك تعليقان (2):

Mak Hariz يقول...

Jadik parent baru macam tu lah mesti cemas kalau anak sakit, BTW jangan lupa kasi minum air suam banyak2

entahlah يقول...

mestilah kena cemas sebab bayi tak pernah mengadu macam org dewasa...jangan sampai dia kurang air pada tubuhnya betul kata saudara tadi pastikan bayi cukup air/susu dan lagi kalau boleh berikan susu badan memang terbukti dari dulu memang bagus melawan penyakit..kalau susu ada calcium lagi bagus kuat untuk tulang dan mengelakkan diarrhoea tapi kalau banyak sangat nanti kena sembelit pulak...so pandai2lah seimbangkan pemakanan bayi...kalau bayi muntah dan diarrhoea memang sah dia ada gastroenteritis(jangkitan perut..kena hati2) ingat muntah dan diarrhoea dan demam kena pergi jumpa dr jangan lambat2