27.11.26

Apa fungsi Raja Melayu?

Adakah hanya ketika


- merasmikan sidang DUN negeri
- merasmikan upacara rasmi kerajaan cam rumah terbuka krismas (Agong rasmi)& sambutan merdeka?

atau hanya sebagai simbolik sahaja?

Sedih kerana masa banjir tu tiada satu sultan (termasuk pemangku raja Perlis) yg datang menziarahi mangsa banjir. (Betulkan saya jika saya tak tahu.) Memang depa tu pun tak leh buat apa2. Tapi mai la tunjuk simpati kat mangsa banjir. Ada org kata mai atas sebab politik? Lainla kalu UMNO,PAS & KeADILan yg bagi....

p/s: Cik Ni - Berapa hari lagi nak tunggu Agong mencemar duli mai lawat mangsa banjir peghelih?

هناك 3 تعليقات:

RojakBuah يقول...

mcm tulah bro kt Malsysia ni...depa tk pedulik punyaaa...depa mai time2 penting ja...kalau tak, jgn haraappp....

entahlah يقول...

Minta maaflah kalau anda semua nak kutuk saya tak kisahlah...saya rasa fungsi raja hanyalah sebagai simbol kedaulatan melayu dan Islam(tapi tak nampak pun fungsi tersebut), tapi......sebenarnya saya lihat kalau tak ada raja pun tak apalah bukannya boleh buat apa(jangan ingat saya mahu membuat komplot nak turunkan raja sudahlah hehehe).

Walaupun saya org kelantan saya ingat kalau rakyat susah rumah tercabut atap zink dan runtuh disebabkan ribut atau banjir atau malapetaka lain bukannya nak jenguk pun sekadar makan sedap tiap2 hari adalah tapi rakyat susah bukannya nak mencemar duli nak angkat kakipun susah menunjukkan betapa malasnya mereka ni.

Kalau MB jenguk tu adalah bagi sumbangan ke atau moral atau lain2, itu aje raja entah ke mana. masih ingatkah dulu isu lamborghini? memalukan orang adalah. Selain tu tiap2 hari Jumaat adalah datang pergi solat jamaah dgn polis trafik dan kereta mewah, itu aje lepas tu ghaib buat hal sendiri.

Kalau boring tu pergi makan angin kat luar rakyat dilupakan begitu sahaja.

Bayangkan tiap2 tahun depa ni dapat duit macam queen kat UK tiap2 tahun berjuta2 pound sterling dapat tapi bukan kerje pun sekadar pergi rasmi sesuatu adelah.

Itulah pandangan saya nanti kalau saya tulis panjang2 org makin marah. Itulah fungsi raja(tak tahulah apa benda sebenarnya)! Mintak maaf kalau terasa.

CikNi يقول...

banjir dah habih dah... mana ada....